Persoonlijke ontwikkeling is een cadeau voor jezelf. 

Stel je voor hoe het zou zijn als je:

  • weet waarom jij altijd  bepaalde mensen op je pad krijgt en anderen niet.
  • nare gebeurtenissen achter je kunt laten zonder wrok te koesteren.
  • niet meer uit je stekker gaat als iemand je triggert.
  • snapt waarom je overmatig eet, drinkt, shopt, werkt, etc., zodat je daar mee kunt stoppen.
  • veel minder zou piekeren en stressen.
  • jezelf kunt accepteren zoals je bent.
  • álle emoties in jezelf er kunt laten zijn.
  • meer invloed hebt op hoe relaties in je leven verlopen
  • gelukkig kunt zijn zonder daar iets of iemand voor nodig te hebben.

Als je weet waarom je doet wat je doet, kun je ook kiezen of je het anders wilt. Je krijgt de regie over jezelf, over je leven. Dat een ander je kan maken en breken? No way! Je kunt de kracht die je nodig hebt uit jezelf halen en je bent daarvoor niet afhankelijk van een ander. 

Welke nare ervaringen heb jij gehad vroeger?

Als je behoefte hebt aan psychische/emotionele ondersteuning op welke manier dan ook, heb je waarschijnlijk dingen meegemaakt vroeger die niet leuk waren. Hoe we als volwassene in het leven staan, wordt bepaald in de eerste 7 jaar van ons leven. Daar leren we wie we zijn, hoe het hoort en hoe anderen ons zien. Opvoeden valt niet mee en ouders maken, gewild of ongewild, fouten die ons tekenen voor de rest van ons leven. Je kunt twee dingen doen: Je hele leven met je vinger wijzen naar de schuldige die jou gemaakt heeft tot wie je nu bent of besluiten dat jij zelf bepaalt wie jij wilt zijn. 

Je snapt dat dit laatste veel productiever is. Sommige mensen kunnen hun verleden makkelijk achter zich laten en hier niet meer door belemmerd worden. De meeste mensen moeten aan zichzelf werken om evenwichtig en met zelfvertrouwen in de wereld te kunnen staan. Hoe je reageert op situaties en mensen om je heen is een aanwijzing van hoe stabiel je bent.

 

 

Wanneer valt er nog het een en ander te verwerken?

  • Als je snel reageert met heftige emoties als woede, verdriet en frustratie.
  • Als je reactie vaak niet in verhouding is tot de werkelijke situatie.
  • Als je diep in je ziel geraakt wordt door een nare opmerking van iemand.
  • Als onzekerheid en zelfkritiek dagelijkse kost zijn voor je.
  • Als je complimentjes, waardering of kunnen zorgen voor anderen nodig hebt om je goed te voelen.
  • Als je alcohol, drugs, shoppen, extreem sporten, gamen, etc. nodig hebt om je goed te voelen.
  • Als je vaak naar droomt, slaapwandelt of slecht slaapt.
  • Als je regelmatig niet lekker in je vel zit en niet goed weet waarom.
  • Als je moeite hebt om emoties te voelen en veel in je hoofd zit.
  • Als je langdurig onverklaarbare lichamelijke – of psychische klachten hebt.

Trauma? Dat valt toch wel mee?

Als we aan trauma denken, denken we aan ervaringen als de oorlog, aan seksueel misbruik, aan jarenlange mishandeling, dat soort dingen. Trauma is echter veel meer dan dat. Het hangt niet af van de gebeurtenis of iets traumatisch is, het hangt af van wat de impact is op de persoon. Je kunt niet voor een ander bepalen of iets traumatisch iets of niet. 

“Mijn vader sloeg me, maar daar heb ik niets aan overgehouden, hoor. Best goed, een hardere opvoeding.”

“Mijn ouders konden geen liefde geven. Tja, het is niet anders, zij hadden ook een moeilijke jeugd.”

“Ik moest mijn vader altijd uit de kroeg halen. Als de rekening daar te hoog opliep, verhuisden we gewoon.”

“Mijn ouders werkten allebei en gaven me alles wat ik wilde. Zo kochten ze hun schuldgevoel af. Ik leerde mezelf wel te vermaken, hoor.”

Als volwassene kijk je anders naar de situatie, achteraf. Je kunt relativeren en je bent nu ook uit de situatie, dat scheelt. Als kind kon je niet relativeren. Je voelde alleen de emotie. En die is voor een kind heftig. Je kunt het niet vergelijken met hoe je er nu als volwassene naar kijkt, dat is veel te bagatelliserend. Als kind ga je onbewust verklaringen zoeken voor het gedrag van je ouders. De optie dat ze niet van je houden of daar niet toe in staat zijn is veel te heftig. Het is makkelijker om te geloven dat er iets aan jou mankeert, want dan kun je er misschien iets aan doen.

Als jij maar liever bent, beter je best doet, in huis helpt, hogere cijfers haalt, altijd voor iedereen klaar staat, je mond houdt, niet zeurt en niet egoïstisch bent, komt het misschien nog wel goed.

Daar worden de overtuigingen gecreëerd waar jij nu nog mee rond loopt. Ze zijn al jarenlang zo diep in je geprogrammeerd, dat je je er niet eens meer bewust van bent. De aanwijzingen die je hebt zijn je emotionele reacties, je emoties (of je gebrek daaraan) en de signalen van je lichaam in de vorm van klachten.

jeugdtrauma triggers

Kinderen en relaties als spiegels

Begrijp je maar niet waarom je kind zo boos is? Waarom het niet luistert? Waarom hij of zij bepaald gedrag vertoont? Er is een grote kans dat je kind een positieve boodschap voor jou heeft. Kinderen laten je met hun gedrag zien waar jij bij jezelf meer aandacht aan mag besteden. Ze houden je eigenlijk een spiegel voor. Zodra je begrijpt wat deze boodschap is, is er ruimte voor verandering.  

Overigens zijn niet alleen kinderen spiegels. Ook de mensen in je omgeving vertellen je iets over jezelf, zonder dat ze het hoeven te zeggen. De onderlinge verhoudingen en wat jij van de ander vindt zegt veel over jezelf. Inzicht hierin is nuttig, omdat je de ander niet kunt veranderen, alleen jezelf. En heel vaak verandert de relatie mee, als jouw kijk op de ander verandert. 

Dromen als deur naar het onbewuste

Iedereen droomt. Ook als je denkt dat je nooit droomt. Dromen is nodig om te verwerken wat je overdag meemaakt. Je brein wordt gereset, ‘bestandjes’ worden op hun plek gezet, informatie wordt gefilterd. 

Je kunt de gekste dingen dromen omdat het deel van je brein dat relativeert minder actief is. Daarom kun je vliegen, kunnen konijnen praten en kun je in  bijzondere werelden komen. Niet elke droom heeft een bijzondere betekenis. Als je een keer een gekke droom hebt, kan het gewoon een verwerking zijn van iets wat je hebt meegemaakt. Beelden worden vervormd omdat je brein ’s nachts anders werkt dan overdag.

Terugkerende dromen kunnen wel interessant zijn, want dan wil je onbewuste daar iets mee zeggen. Het kan zijn dat je telkens precies dezelfde droom droomt. Een thema komt ook vaak voor. Dan is het niet precies hetzelfde, maar droom je steeds over bepaalde onderwerpen zoals achtervolgingen, de dood, seks, tunnels, water, enz. Dromen gaan altijd over jezelf. Als je de psychische/emotionele zaken verwerkt die ten grondslag liggen aan je droom, zal de droom meestal niet meer terugkomen.

Hypnotherapie geeft je toegang tot je onbewuste brein. Aangezien je droom hier vandaan komt, zit het antwoord ook in jezelf. In trance kun je meer duidelijkheid krijgen over de boodschappen uit je onbewuste brein.                                                                 

Wat kan ik voor je doen?

Ik kan je helpen inzicht te krijgen in waarom je doet wat je doet. Als je snapt hoe je in elkaar zit en waar dat door komt, dan kun je ook andere keuzes maken. Je bent immers geen hulpeloos slachtoffer van je omstandigheden. Je wilt toch zelf bepalen hoe je reageert op mensen en situaties? Dan pas kunnen de omstandigheden ook veranderen.  

Meer dan 90% van alles wat we doen, denken en voelen wordt gestuurd vanuit ons onbewuste brein. Je denkt misschien wel dat je heel origineel denkt en handelt, maar wees eerlijk: Heel vaak blijf je steeds in hetzelfde cirkeltje hangen en komen er geen echte oplossingen.

Ik help je de beschikbare informatie die in je onbewuste zit naar boven te halen, zodat je er ook iets mee kunt. 

Daar zijn verschillende manieren voor, net wat bij jou en je hulpvraag past:

-Hypnotherapie (regressie, delenwerk, werken met dromen, visualisaties, etc.)

-NLP, cognitieve therapie, belemmerende overtuigingen onderzoeken.

-Coaching, emotie-oefeningen

-Klassieke homeopathie consult